معرفی انواع کانتینر همراه با کاربرد

 باربری دریایی به هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌اش معروف است، اما باید توجه داشته باشید که برای گنجاندن چنین حجم وسیعی از بار باید از کانتینرهای مختلف استفاده کرد 

هرکدام از کانتینرها سایز و ابعاد مختلفی دارند و برای اهداف گوناگونی استفاده میشوند. برای ارسال بار به نقاط مختلف جهان معمولاً شرکت حمل و نقل بهترین نوع کانتینر را با توجه به حجم و وزن بار مشخص میکند. برای آشنایی بیشتر با این ابزارها، در ادامه انواع کانتینر و کاربردهای آنها را به شما معرفی میکنیم. 

کانتینر چیست؟

کانتینر یک حامل است که بار درون آن قرار میگیرد و به‌وسیله آن در کشتی بارگیری میشود. کانتینرها از نظر اندازه و ظرفیت با یکدیگر متفاوت هستند و هرکدام کاربرد خاصی دارند. باید دقت داشته باشید که کانتینرها برای جابه‌جایی و حمل و نقل محموله‌های خشک استفاده میشوند.  

کاربرد اصلی کانتینرها این است که فضای بار در کشتی را به حداکثر می‌رسانند و باعث میشوند تا اپراتورهای کشتی، در هر سفر بتوانند از نهایت گنجایش آن استفاده کنند. کشتی‌های کانتینری نقش مهمی در تجارت جهانی دارند و بدون آنها واردات و صادرات واقعاً سخت میشود. 

نام انواع کانتینر با مشخصاتشان   

۱۱ نوع کانتینر رایج در دنیای حمل و نقل دریایی وجود دارد که عبارت‌اند از: 

  • کانتینر عمومی (کانتینر خشک) (General Purpose Container) 
  • کانتینر قفسه‌ای تخت (Flat Rack Container) 
  • کانتینر روباز (Open Top Container) 
  • کانتینر دودرب (Double Door Container) 
  • کانتینر پهلوباز (Open Side Container) 
  • کانتینر یخچال‌دار (ISO Reefer Container) 
  • کانتینر عایق‌دار (Insulated Container) 
  • کانتینر نیم‌قد (Half-Height Container) 
  • کانتینر مخزن‌دار (ISO Tank Container) 
  • کانتینر مخصوص (Special purpose container) 

کانتینر 20فوت


  1. کانتینر عمومی (کانتینر خشک)

کانتینر عمومی که به‌عنوان کانتینر خشک هم شناخته میشود، نوعی کانتینر برای حمل و نقل محموله‌های مختلف است که کاملاً پوشیده بوده و از بار در برابر آب، رطوبت، هوا و… محافظت میکند. 

کانتینرهای خشک رایجترین نوع کانتینر هستند و از آنها برای حمل و جابه‌جایی محموله‌های معمولی استفاده میکنند. البته این کانتینرها سازگاری زیادی با انواع محموله دارند و میتوان از آنها برای حمل محمولههای فله مایع یا محمولههای فله خشک استفاده کرد. 


  1. کانتینر قفسه‌ای تخت

یکی دیگر از انواع کانتینرها، کانتینرهای تخت هستند. این حامل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کناره‌هایشان باز میشود و کاملاً تخت میشوند. به این ترتیب، خیلی راحت میتوان خودرو، ماشین‌آلات صنعتی، مصالح ساختمانی و… را با این کانتینرها حمل کرد. برخی از کانتینرهای تخت ۴۰اینچی (یک‌متری) میتوانند تا ۴۵ تن بار را تحمل کنند.  


  1. کانتینر روباز

کانتینرهای روباز برای محموله و بارهایی که ارتفاع زیادی دارند مناسب است. سقف این کانتینرها باز میشود و به‌راحتی می‌توان محموله‌های مرتفع یا سنگین را به‌وسیله جرثقیل داخل آن قرار داد. کانتینرهای روباز در دو سایز نیم‌متری و یک‌متری در دسترس هستند و هرکدام برای نوع خاصی از بار استفاده میشوند.  

  1. کانتینر دودرب (کانتینر تونلی)

کانتینر دودرب به‌عنوان کانتینر تونلی هم شناخته میشود. این کانتینرها دو درب کناری دارند که باعث افزایش سرعت در تخلیه و بارگیری محموله‌ها میشود. کانتینرهای تونلی همچنین فضای زیادی دارند و برای حمل و نقل فولاد، آهن و… که سنگین و حجیم هستند نیز استفاده میشوند. هر دو درب این کانتینرها دارای قفل‌های محکم هستند که از محموله در برابر آسیب محافظت میکنند. 

  1. کانتینر پهلوباز

کانتینرهای پهلوباز مانند کانتینرهای عمومی هستند. تنها تفاوت این کانتینرها این است که امکان بازشدن درب‌های کناری آن وجود دارد. این ویژگی باعث میشود که فضای داخلی کانتینر بیشتر باشد و خیلی راحت هم بتوان بار را درون آن بارگیری کرد. این کانتینرها هم در دو نوع نیم‌متری و یک‌متری موجود هستند و امکان جابه‌جایی محموله‌های بزرگ در آنها وجود دارد.  


  1. کانتینر یخچال‌دار

کانتینرهای یخچال‌دار برای جابه‌جایی و حمل محموله‌های حساس به دما و فاسدشدنی بسیار مناسب هستند. گوشت، میوه، سبزیجات، دارو و… را که باید در محیط سرد نگهداری شوند میتوان با این کانتینرها جابه‌جا کرد.  

کانتینرهای یخچال‌دار هم در دو نوع نیم‌متری و یک‌متری در دسترس هستند. این انواع کانتینر معمولاً از فولاد هوازده یا فولاد خودحفاظ یا کورتن (Cor-ten) ساخته میشوند. 

  1. کانتینر عایق‌دار

کانتینر یخچال‌دار عایق حرارتی دارد و به این ترتیب میتواند دمای بالایی را تحمل کند. این کانتینرها کمپرسور مکانیکی دارند و میتوانند هوای داخل را خنک یا گرم کنند. 

این کانتینرها برای حمل و نقل محصولات حساس مانند مواد غذایی، دارو، اعضای بدن، خون، مواد بیولوژیکی و مواد شیمیایی بسیار مناسب هستند، چون در زمان طولانی دمای محصول را ثابت نگه میدارند. 

  1. کانتینر نیم‌قد

کانتینرهای نیم‌قد برای جابه‌جایی محموله‌های سنگین و حجیم مانند سنگ و زغال‌سنگ مناسب هستند. این کانتینرها مرکز ثقل پایینی دارند، به همین دلیل به‌راحتی می‌توانند وزن محموله‌های سنگین را تحمل کنند. بارگیری بار درون این کانتینرها و همچنین تخلیه بار از درون آنها هم به‌راحتی صورت میگیرد.  

  1. کانتینر مخزن‌دار (Tank container)

کانتینرهای مخزندار که به آنها تانکر هم می‌‌گویند، حامل‌هایی هستند که از جنس فولاد یا سایر فلزات قوی ضدزنگ و ضدخوردگی ساخته میشوند. این نوع کانتینرها بهترین انتخاب برای جابه‌جایی مواد مایع هستند.  

کانتینر مخزن‌دار برای جابه‌جایی مایعات باید حداقل ۸۰درصد پر باشد. البته نباید بیشتر از ۹۵درصد کانتینر هم پر شود، زیرا فضایی برای گازهای ساطع‌شده از آن باقی نمی‌ماند و احتمال ترکیدن تانکر وجود خواهد داشت.  


  1. کانتینر مخصوص

انواع کانتینر مخصوص معمولاً در هر شکل یا ابعادی ساخته میشود و درواقع سفارشی هستند. برای حمل و نقل محموله‌هایی که به ابعاد کانتینرهای سفارشی نیاز دارند از این کانتینر استفاده میشود.  

البته شرکت‌های حمل و نقل خیلی از این کانتینرها استفاده نمیکنند؛ زیرا هزینه ساخت آن‌ها زیاد است. اما در برخی موارد هم چاره‌ای به‌جز طراحی و ساخت این کانتینرها وجود ندارد.  

بهترین نوع و ابعاد کانتینر برای حمل دریایی کدام است؟ 

هر کانتینر برای هدف خاصی طراحی شده و برای حمل و نقل محموله‌های خاصی هم کاربرد دارد. معمولاً کانتینرهای عمومی، قفسه‌ای تخت، روباز و یخچال‌دار در حمل و نقل دریایی کاربرد بیشتری دارند. در ادامه هم رایج‌ترین سایزهای کانتینر در حمل و نقل دریایی را برای شما آورده‌ایم: 

  • کانتینر ۲۰فوتی (استاندارد): این کانتینرها معمولاً با عرض ۲.۳۵ متر، طول ۵.۸۹ متر و ارتفاع ۲.۳۹ متر ساخته میشوند. این کانتینرها ۳۳.۲ متر مکعب گنجایش دارند و میتوانند تا ۲۵هزار کیلوگرم وزن را تحمل کنند. 
  • کانتینر ۴۰فوتی (استاندارد): این کانتینر هم  ۲.۳۵ متر عرض، ۱۲.۰۳ متر طول و ۲.۳۹ متر ارتفاع دارد. حداکثر ظرفیت این کانتینر ۶۷.۷ متر مکعب است و میتواند وزنی حدود ۳۰۴۸۰ کیلوگرم را تحمل کند. انواع تخت کانتینرهای ۴۰فوتی میتوانند وزن تا ۶۰هزار کیلوگرم را نیز جابه‌جا کنند. 
  • کانتینر ۴۵ فوتی (استاندارد): این کانتینر هم ۲.۳۵ متر عرض، ۱۳.۵۵ متر طول و ۲.۶۷ متر ارتفاع دارد. گنجایش بار آن حدود ۸۶ متر مکعب است و میتواند تا ۲۷۷۰۰ کیلوگرم بار را نیز تحمل کند. 

 

انواع کانتینر

 

کانتینرها چه ویژگی‌های مشابهی دارند؟  

کانتینرها یک‌سری ویژگی‌های عمومی هم دارند که با هم مشابه است و در تمامی کانتینرها وجود دارد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: 

  • استفاده از مصالح و یا فلزات مقاوم و بادوام در ساخت کانتینرها؛ 
  • استفاده از کفپوش چوبی برای کانتینرها به‌منظور تحمل وزن بیشتر؛ 
  • وجود درب‌هایی با امکان بازشدن تا حدود ۲۷۰ درجه برای دسترسی آسان به بار؛ 
  • محکم‌بودن درب و دیواره‌های کانتینرها به‌منظور حفاظت از محموله‌ها؛ 
  • وجود دستگیره‌های مختلف برای متصل‌شدن به لیفتراک و برای جابه‌جایی راحت‌تر. 

کلام آخر

انواع کانتینر در صنعت حمل و نقل دریایی کاربرد دارند. از کانتینرها برای افزایش ظرفیت کشتی‌ها و همچنین بارگیری و تخلیه راحتتر محموله‌ها استفاده می‌شود. شرکت‌های حمل و نقل معمولاً بهترین نوع کانتینر را با توجه به محموله شما مشخص میکنند. اگر درمورد این ابزار سؤالی دارید، میتوانید با شرکت حمل و نقل بین‌المللی «تاو» تماس بگیرید.