ترانزیت کالا و ارسال بار به ارمنستان چگونه انجام می‌گیرد؟

ایران با ارمنستان مراودات تجاری زیاد دارد. ازآنجایی‌که این کشور یکی از همسایه‌های ایران در شمال غرب است، بسیاری از تاجران از این موقعیت استراتژیک برای واردات و صادرات استفاده می‌کنند. 

یکی از مهم‌ترین مواردی که در تجارت بین این دو کشور وجود دارد، روش‌های حمل ‌و نقل کالاهاست. حمل ‌و نقل به روش هوایی، زمینی بین دو کشور در دسترس است، اما ترانزیت کالا به ارمنستان یکی از بهترین روش‌ها برای ارسال کالا به این کشور به‌ حساب می‌آید. برای آَشنایی با نحوه حمل بار به ارمنستان به‌وسیله کامیون، ادامه با بلاگ «تاو» همراه باشید. 

بهترین روش ارسال بار به ارمنستان

همان‌طور که اشاره کردیم، روش‌های مختلفی برای حمل بار از ایران به ارمنستان وجود دارد. تنها مرز زمینی بین ایران و ارمنستان، مرز نوردوز نام دارد. مسیر زمینی ایران به ارمنستان از تهران به ایروان ۱۱۹۵ کیلومتر است. این مسیر چندان طولانی نیست، پس در زمانی مناسب و با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه می‌توانید محموله‌های صادراتی خود را از ایران به ارمنستان انتقال دهید. 

مراحل ترانزیت کالا به ارمنستان

ارمنستان جزو کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) است که خیلی از کالاهای موردنیاز را از کشور ایران وارد می‌کند. باید مراحل زیر را برای ارسال بار به ارمنستان دنبال کنید: 

  1. در مرحله اول باید با یک شرکت واردات در ارمنستان وارد مذاکره شوید.  
  2. در این مرحله، باید قرارداد خرید و فروش محصولات را تنظیم کنید.  
  3. در ادامه میتوانید با یک شرکت حمل و نقل برای ارسال بار به ارمنستان مذاکره کنید. 
  4. شما میتوانید روش ترانزیت را برای حمل بار به ارمنستان انتخاب کنید و از شرکت حمل و نقل بخواهید که محصولات شما را با روش زمینی به ارمنستان بفرستد. 
  5. در ادامه باید زمان ارسال بار را مشخص کنید و هزینه آن را بپردازید. 
  6. در مرحله آخر، محموله شما را در وسیله نقلیه بارگیری میکنند و آن را به مقصد میفرستند.  

 

ارسال بار به ارمنستان

هزینه ارسال بار به ارمنستان 

ارسال بار به کشور ارمنستان هزینه‌های خاص خود را دارد. برای اینکه بتوانید هزینه‌های حمل بار به این کشور را به‌صورت تقریبی تخمین بزنید، در ادامه عواملی را آورده‌ایم که در تعیین این هزینه‌ها مؤثر هستند: 

  • ارزش بار؛ 
  • وزن و حجم بار؛ 
  • بیمه؛ 
  • بسته‌بندی. 

1. ارزش بار 

ارزش بار یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده هزینه ارسال بار به کشور ارمنستان است. اگر محموله شما ارزش زیادی داشته باشد، باید آن را با دقت بیشتری حمل و از مسیرهای امن هم برای ارسال آن به ارمنستان استفاده کرد. به ‌این‌ ترتیب، هزینه حمل بار به این کشور افزایش پیدا می‌کند. 

2. وزن و حجم بار

یکی دیگر از موارد مهم در تعیین هزینه ترانزیت کالا به ارمنستان، وزن و حجم بار است. اگر حجم یا وزن بار زیاد باشد، ممکن است در یک وسیله نقلیه جا نشود و لازم باشد با دو یا چند وسیله آنها را بارگیری کنند. در این صورت هزینه حمل ‌و نقل هم افزایش پیدا می‌کند. 

3. بیمه    

اگر بخواهید محموله خود را از مبدأ تا مقصد بیمه کنید، باید هزینه آن را خودتان بپردازید. 

4. بسته‌بندی  

بسته‌بندی محصولات و کالاها هم یکی از خدمات اضافی هستند که شرکت‌های حمل‌ونقل ارائه می‌دهند. اگر بخواهید از این خدمات استفاده کنید و بسته‌بندی محصولات خود را به شرکت‌های حمل بسپارید، باید هزینه آن را جداگانه پرداخت کنید.

 

ترانزیت کالا به ارمنستان

مدارک لازم برای حمل بار به ارمنستان 

برای ارسال بار به کشور ارمنستان، به یکسری مدارک نیاز دارید. این مدارک را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم تا در هنگام انتقال کالاها دچار سردرگمی نشوید: 

مدارک برای فریت بار شخصی

برای ارسال بار شخصی، مدارک زیر الزامی هستند:

کپی بلیت هواپیما

اصل پاسپورت فرستنده

کپی کارت ملی گیرنده

آدرس و شماره‌تلفن فرستنده و گیرنده

پکینگ لیست

بارنامه متناسب با شیوه حمل

و در صورت عدم حضور صاحب کالا، وکالت‌نامه از یکی از اعضای درجه یک.

مدارک برای ارسال بار تجاری

از طرف دیگر، ارسال بار تجاری نیازمند مدارکی از جمله :

کارت بازرگانی

بارنامه زمینی یا هوایی

مجوزهای صادرات و واردات

فاکتور فروش

اخذ مجوزها و گواهی‌های ضروری

لیست عدل‌بندی

تصویر کالا و گواهی مبدأ است تا فرآیند حمل و نقل به‌صورت قانونی و بدون مشکل پیش برود.

کالاهای ممنوع برای ارسال به ارمنستان

هنگام ارسال کالا به ارمنستان، آگاهی از لیست کالاهای ممنوعه بسیار حائز اهمیت است. کالاهایی مانند مواد مخدر، سلاح و مهمات، مواد منفجره، کالاهای تقلبی و کپی، محصولات حاوی مواد شیمیایی خطرناک، و برخی از محصولات کشاورزی و دامی که ممکن است به سلامت عمومی آسیب برسانند، به شدت ممنوع هستند. همچنین، ارسال کالاهایی که حقوق مالکیت معنوی را نقض می‌کنند یا دارای محتوای غیرقانونی و غیراخلاقی هستند نیز مجاز نیست. بنابراین، قبل از ارسال هرگونه کالا به ارمنستان، بهتر است با قوانین و مقررات گمرکی این کشور آشنا شوید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

نتیجهگیری 

ترانزیت کالا به ارمنستان به چند دلیل محبوبیت دارد. ایمنبودن مسیر، مقرون‌به‌صرفه‌بودن هزینه، دردسترسبودن، همگی از دلایل انتخاب این روش توسط تاجران هستند. کارشناسان تاو می‌توانند در این زمینه اطلاعات کامل‌تری در اختیار شما قرار دهند. منتظر تماس شما هستیم.