حمل بار فله دریایی چگونه انجام می‌گیرد؟

روش‌های مختلفی برای جابه‌جایی محموله‌های تجاری وجود دارد. بعضی از کالاها را نمی‌توان به‌صورت بسته‌بندی ارسال کرد یا اینکه هزینه بسته‌بندی آنها زیاد میشود؛ به همین دلیل، از روش حمل فله برای جابه‌جایی آنها استفاده می‌کنند. 

حمل بار فله دریایی یکی از بهترین روش‌ها برای ارسال بار به سایر نقاط جهان است. معمولاً برای کالاهایی که در حجم زیادی ارسال می‌شوند، از این روش حمل و نقل استفاده می‌شود. کالاهایی مانند غلات، شکر، سیمان، گچ و حتی نفت و گاز را می‌توان به‌صورت فله به مقصد ارسال کرد. برای آشنایی بیشتر با ارسال دریایی بار فله، در ادامه با «تاو» همراه باشید.  

کشتی فلهبر چیست؟ 

کشتیهای فلهبر نوعی وسیله حمل و نقل هستند که در مسیرهای دریایی فعالیت و تردد می‌کنند. این کشتی‌ها می‌توانند بار فله را به نقاط مختلف حمل کنند. محموله‌هایی که با این کشتی‌ها جابه‌جا می‌شوند معمولاً به‌صورت فله و بدون بسته‌بندی هستند. مثلاً بارهایی مانند غلات خوراکی، سنگمعدن، زغالسنگ، سیمان و… را به‌صورت فله در این کشتی‌ها می‌ریزند و آنها را به مقصد میفرستند.  

کشتی‌های‌ فلهبر در قرن نوزدهم ساخته شدند و از آن زمان به بعد برای راحتی در ارسال بار، پیشرفته‌تر و مجهزتر شده‌اند. کشتی فله‌بر علاوه بر حمل محمولههای خشک، مانند مواردی که ذکر کردیم، قابلیت حمل محموله‌های فله مایع را نیز دارد. نفت، بنزین و مواد شیمیایی مایع جزو این دسته از محموله‌ها هستند. 

ویژگی کشتی فلهبر 

کشتی‌های فله‌بر انواع مختلفی دارند و هرکدام از آنها شامل ویژگی‌های خاص خودشان هستند. در جدول زیر انواع کشتی‌های فله‌بر را به همراه ویژگی‌های هرکدام به شما معرفی می‌کنیم. 

 

مزایا و معایب کشتی فلهبر  

روش حمل بار فله دریایی یا واردات دریایی کالا به روش فله، برای محموله‌های حجیم کاربرد دارد. این محموله‌ها معمولاً تجاری هستند و برای مصارف شخصی ارسال نمی‌شوند. ارسال دریایی بار فله مزایا و معایبی دارد که در جدول زیر به آنها اشاره می‌کنیم: 

 

کاربردهای حمل بار فله دریایی

 فله‌برها مخصوص جابه‌جایی محموله‌های تجاری هستند و معمولاً در جابه‌جایی محموله‌های فله و عمده مانند زغال‌سنگ، سنگ‌معدن، گچ و سیمان، گندم، غلات و حتی نفت و مایعات دیگر استفاده می‌شوند 

 

حمل بار فله دریایی

 

هزینه ارسال دریایی بار فله چقدر است؟

هزینه حمل و نقل محموله‌های فله در هر شرکت حمل و نقل متفاوت است. این هزینه معمولاً به ازای هر تن از بار محاسبه می‌شود. اگر میخواهید محموله‌ای را به‌صورت فله به نقاط مختلف ارسال کنید، باید از هزینه جابه‌جایی آن اطلاع داشته باشید. عوامل مختلفی نیز روی میزان هزینه حمل بار فله تأثیر دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم: 

  • وزن و حجم محموله 
  • مسافت بین مبدأ و مقصد 
  • وزن حجمی 
  • کلاس حمل و نقل یا باربری 
  1. وزن و حجم محموله

این دو عامل مهم روی تعیین هزینه حمل و نقل محموله‌های فله تأثیرگذار هستند. شما باید وزن و ابعاد دقیق محموله خود را بدانید و آن را در اختیار شرکت حمل و نقل قرار دهید. به این ترتیب، شرکت می‌تواند با تخمین فضای مورد نیاز محموله شما در کشتی، میزان هزینه حمل و نقل محموله را به اطلاع شما برساند.  

  1. مسافت بین مبدأ و مقصد

مسافت بین مبدأ و مقصد هم یکی دیگر از عوامل مهم تأثیرگذار بر قیمت ارسال بار است. البته فقط فاصله بین مبدأ و مقصد عامل تعیین‌کننده نیست؛ گاهی هزینه حمل و نقل برای مسافتی بیشتر، کمتر از هزینه برای مسافتی کمتر می‌شود؛ زیرا مسافت کمتر دارای مسیر سخت‌تری است و به همین دلیل هزینه حمل و نقل آن هم افزایش پیدا می‌کند. 

  1. وزن حجمی

وزن حجمی هم یکی دیگر از عواملی است که در هنگام تعیین هزینه حمل بار فله دریایی در نظر گرفته می‌شود. وزن حجمی درواقع همان فضایی است که بار از نظر طول و عرض و ارتفاع در کسی اشغال می‌کند. معمولاً شرکت‌ها از فرمول زیر برای محاسبه وزن حجمی استفاده می‌کنند: 

طول × عرض × ارتفاع ÷۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ 

  1. کلاس حمل و نقل یا باربری

کلاس حمل و نقل یا باربری به نوع کشتی و تجهیزات و مراقبت‌هایی که در طول سفر انجام می‌شود اشاره دارد. اگر محموله شما شکستنی باشد یا ارزش زیادی داشته باشد، باید از حمل و نقل کلاس بالاتر برای آن استفاده کنید. به این ترتیب، هرچه کلاس باربری بالاتر باشد، هزینه حمل و نقل آن هم بیشتر می‌شود. 

 

حمل بار فله دریایی

جمع‌بندی

حمل بار فله دریایی به بارگیری محموله‌های فله در کشتی و ارسال دریایی آن اشاره دارد. این روش برای محموله‌های تجاری و حجیم کاربرد دارد و تقریباً ایمن است. البته سرعت حمل و نقل دریایی کم است، اما شما می‌توانید با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از روش‌های دیگر، کار حمل و نقل را انجام دهید. شرکت حمل و نقل بین‌المللی تاو با سال‌ها تجربه در این زمینه و داشتن کارشناسان متخصص، می‌تواند در استفاده از این شیوه به شما کمک کند. با ما تماس بگیرید و بهترین شیوه ارسال بار خود را انتخاب کنید.